Reklama: nuo ženklų papiruse iki skaitmeninės rinkodaros

Blogas - Skaitmeninė reklama

– Sveiki, su Jumis sveikinasi Google Partners – OneClick. lt įgula. Mūsų kosminė misija – įžiebti Jūsų verslo žvaigždę konkurencingoje padangėje.

X savaitė,
ŽVILGSNIS Į ISTORIJĄ

Šiandien reklama gali būti ir yra visokia: dar regime spausdintus ir leidykla kvepiančius skelbimus laikraščiuose, įspūdingas ir aiktelėti verčiančias reklamines kampanijas glamūriniuose žurnaluose, smalsiai stebim judančius reklamos paveikslėlius televizoriaus ekrane, švilpaujam į taktą su radijo reklamos balsais, žavimės ir piktinamės visur mus pasiekiančia, kartais erzinančia, o kartais maloniai nustebinančia interneto reklama.

Tačiau ar dažnai sau užduodam klausimą, iš kur visa tai atėjo? Ir kaip reklama evoliucionavo? Šiandien mes nusprendėme žvilgtelėti į istoriją ir Jums papasakoti, kaip prasidėjo reklamos era.

Užuomazgos ir reklamavimosi pradžia

Norint pasiekti reklamos ištakas, tektų nusikelti apie į 2500 metų pr. Kr. senovės Egiptą. Būtent egiptiečiai tapo reklamos išradėjais, bent taip byloja istorija: jie pirmieji ėmė ant papiruso piešti ir viešai skelbti žinutes apie prekybą bei reklaminius plakatus. Komercinės reklamos pranešimai ir net politinių kampanijų likučiai buvo rasti įvairių pastarų liekanose Pompėjoje ir Arabijoje. Senovės Graikijoje ir Senovės Romoje paplito reklaminės radinių biuro (lost and found) žinutės. Istorikai sutartinai teigia, kad reklaminės informacijos, plakatų ir pieštos reklamos ant sienų ar uolų tendencijų buvo aptikta ir įvairiose Azijos, Afrikos, Pietų Amerikos dalyse.

Europoje reklamos pradžia skaičiuojama maždaug nuo viduramžių, kuomet ėmė augti miestai, steigtis pirklių gildijos, cechai, vykti amatininkų mugės. Būtent amatininkai ir pirkliai ėmė naudoti pieštas vizualizacijas reklamuoti savo parduodamiems produktams ir prekėms. Tiesa, Senajame Žemyne išplito ir sakytinė reklama: vaisių, daržovių, kitų maisto prekių pardavėjai bei amatininkai, prekiaujantys miestų skveruose ar aikštėse, patys tapdavo arba naudodavosi gatvės šauklių (street callers, town criers) paslaugomis. Šie plačiomis gerklėmis miesto gyventojams ir svečiams šaukdavo apie parduodamas prekes, jų kokybę, ragindavo įsigyti vieną ar kitą daiktą.

Iki Johanui Gutenbergui sudrebinant Europą bei pasaulį spausdino žodžio išradimu, spausdinimo mašina, daugiausiai Senajame Žemyne, tačiau ir skirtingose pasaulio dalyse vyravo trys masyviausios reklamavimosi formos – firminiai ženklai (trademarks), miesto šaukliai (town criers) ir reklaminės iškabos (sign boards).

Spaudos revoliucija

Reklamos sklaidai bei plėtrai didžiulės įtakos turėjo XV a. viduryje vokiečių išradėjo Johano Gutenbergo sumeistrautas spaudos presas, po kurio žodis ant popieriaus tapo prieinamas gerokai didesnei visuomenės daliai.

Taip XVI ir XVII a. prasidėjo modernioji reklama – ėmus leisti laikraščius, žurnalus, reklaminiai skelbimai bei žinutės tapo neatsiejama jų dalimi. Skelbimai laikraščiuose nuo XVI a. vidurio ėmė plisti Venecijoje, vėliau – ir visoje Italijoje, taip pat Vokietijoje, tuometinėje Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje.

Spausdinimas plito greitai, tapo vis efektyvesnis, o tuo ėmė naudotis ir reklamdaviai. Tuometiniai mažmenininkai ir gamintojai ėmė spausdinti bei platinti reklamines skrajutes (handbills, flyers), šiandieninių reklaminių leidinių bei vizitinių kortelių (trade cards) pirmtakus. Reklaminėse skrajutėse buvo nurodomi įvairūs spec. pasiūlymai, kainų sumažinimai, informacija apie naujus gaminius ar prekės. Dabartinių reklaminių žurnalų viduramžiškose versijose buvo sudaromi visų parduodamų prekių sąrašai. Vizitinių kortelių analoguose buvo spausdinami pirklių ar gamintojų kontaktai – vardai, pavardės, firminių ženklų pavadinimai bei vietos, kuriose jų galima nusipirkti.

Mokama reklama ir reklamos agentūros

1836 m. liepą Paryžiaus laikraščio “La Presse” vyr. redaktorius Emilis de Džirardinas (Émile de Girardin) pirmasis ėmė pardavinėti reklamos vietą laikraštyje už pinigus, taip sumažindamas paties laikraščio kainą, tačiau išaugindamas skaitomumą ir laikraščio pelningumą. Taip buvo pradėta mokamos reklamos era.

Mažmenininkai ir gamintojai netruko pastebėti, kad už sumokėtą reklamą jie sulaukdavo vis daugiau pirkėjų, todėl augant jų pelnui, augo ir reklamos kainos bei jos sklaida. Reklamuotis ėmėsi vis gausesnis skirtingų sferų verslininkų, gamintojų būrys – laikraščiuose, žurnaluose buvo galima rasti knygų, medicinos reikmenų, įvairių paslaugų, maisto produktų, gaiviųjų gėrimų ir kitų reklamų. Didžiojoje Britanijoje į reklamos lyderio pozicijas šoktelėjo tabako kompanijos “Cope Bros & Co” reklamos. Šios ne tik ėmė aktyviai propaguoti rūkymą bei skleisti žinią apie jo “privalumus”, bet ir užėmė kone pusę visos Britanijos reklamos sklaidos.

Kartu su reklaminių skelbimų apmokėjimu nuo XIX a. vidurio ėmė rastis bei steigtis ir reklamos pardavimo bei kūrimo procesą optimizuojančios ir valdančios reklamos agentūros. Pirmąja tokia Didžiojoje Britanijoje tapo “moderniosios reklamos tėvu” vadinamo Tomo J. Baratto (Thomas J. Barratt) įkurta “Pears Soap” agentūra. JAV pirmąją reklamos agentūrą Filadelfijoje įkūrė Volnis B. Palmeris (Volney B. Palmer), po keliolikos metų Niujorke buvo įsteigta reklamos magnatė “N.W. Ayer & Son”. Europoje novatore reklamos agentūrų steigime vėl tapo Prancūzija – būtent bagečių ir sūrio krašte XIX a. pabaigoje Čarlzas Lui Havasas (Charles-Louis Havas) įkūrė agentūrą “Havas”.

Auksinis reklamos amžius

Vos perkopus XX a. gairelę, reklamos verslas pasiekė klestėjimo piką. Tam tiesioginę ir reikšmingiausią įtaką padarė technikos išradimai – radijas bei televizija, reklama tapo labiau individualizuota ir gerokai artimesnė žmonėms.

Pirmoji radijo reklama eterį pasiekė 1922 m., tiesa, dėl tiesioginių pardavimų draudimo ji buvo ištransliuota it paslėpta reklama. Niujorko radijo laidų vedėja H. M. Blackwell pristatė 10 min. trukmės monologą apie savo viešnagę “Hawthorne Court” apartamentuose aukštutiniame Džeksone (Jackson Heights) Kvinso (Queens) rajone. Dešimt minučių paslėptos reklamos kainavo 50 JAV dolerių (šiandien būtų apie 684 €).

Televizijos ekranus reklama pasiekė Antrojo pasaulinio karo fone – 1941 m. liepos 1 d. WNBT televizijos eteryje pasirodė 10 sekundžių trukmės “Bulova Watch Company” reklama, kurioje buvo pavaizduotas grafinis laikrodžio paveiklėlis, o užkadrės balsas įvardijo kompanijos pavadinimą. Televizinė reklama tapo vis žiūrimesnė, o tarp 1960-ųjų ir 1980-ųjų išaušo auksinis reklamos amžius (the golden age of advertising) – didžiųjų TV reklamos idėjų ir žvaigždžių laikas.

Pirmieji žingsniai internete

1992 m. atėjo laikas interneto bumui. Vartotojai iš laikraščių puslapių ir nuo radijo imtuvų persikėlė ties kompiuterių ekranais. Tuo suskubo pasinaudoti ir reklamos industrija – vartotojus jau buvo galima pasiekti ir interneto platybėse. Reklamos kūrėjai ir gamintojai pradėjo rengti skaitmeninės reklamos skelbimus, juos viešinti ir rinktis klientų auditorijas jau ir interneto pagalba.

Reikšmingą postūmį internetinės reklamos plėtroje padarė Yahoo, 1995 m. iš interneto katalogo tapo komercine veiklos plotme. Bendrovė ėmė skelbti pirmuosius reklaminius skelbimus (banner ads), reklamuoti kampanijas užsakiusių bendrovių logotipus. Dar tais pačiais metais Yahoo išplatino ir reklaminius skelbimus pagal raktinius žodžius (keyword-based ad).

Jau kitąmet Planet Oasis pristatė pirmąją PPC (pay-per-click) versiją, o Open Text pradėjo prekiauti mokamais reklaminiais skelbimais (paid ads).

2000-ųjų virsmai

Ties 2000-aisiais reklama pasiekė ir mobiliuosius. Pirmiausia tekstinių žinučių forma, o 2007 m. pristačius pirmąjį Iphone prasidėjo tikra mobiliosios reklamos revoliucija. Per išmaniuosius telefonus ir kitus įrenginius ji modernėjo ir tobulėjo nebe metais, o mėnesiais ir net savaitėmis.

Itin reikšmingi 2000-ieji buvo ir dėl dar vienos interneto reklamos inovacijos. Būtent tų metų spalio 23 d. į viešumą buvo paleista Google AdWords platforma (Google Ads nuo 2018 m. liepos).

Iš pradžių, Google valdė tik savo reklamos kampaniją, o visi, norėję ja naudotis, turėjo mokėti mėnesines įmokas už AdWords paslaugą. Siekdama pritaikyti reklamines kampanijas mažoms įmonėms ir tiems, kurie norėjo valdyti savo kampanijas asmeniškai, Google netrukus pristatė AdWords savitarnos portalą. 2005 m. Google pradėjo reklamos kampanijos valdymo paslaugą „Jumpstart“, o tais pačiais metais pradėjo ir reklamavimo profesionalo (GAP) programą, kuri sertifikuoja asmenis ir įmones, baigusius AdWords mokymus ir išlaikiusius egzaminą.

Šiandien Google Ads yra didžiausia ir profesionaliausia skaitmeninės rinkodaros platforma pasaulyje bei reali reklamos verslo lyderė ir novatorė.

Per tūkstančius metų reklama evoliucionavo. Nuo senovės Egipto papirusų iki Google skaitmeninės rinkodaros paslaugų, nuo laikraščių puslapių iki išmaniųjų televizorių ekranų – šiandien ji yra kaip niekad lengvai pasiekiama bei esti aukščiausiame profesionalumo lygmenyje.

– Kitas mūsų kosminės misijos dienoraščio įrašas Jus pasieks jau kitą savaitę. O jeigu turite bent menkiausią klausimą – OneClick.lt įgula visada pasirengusi į jį atsakyti.

Užmegzkime ryšį!

Nemokama konsultacija

Užmegzkime ryšį!

Skambinti +370 658 33861

Nemokama konsultacija